Sabtu, 06 Agustus 2016

Contoh Diakronik dan Sinkronik

Contoh Diakronik dan Sinkronik - Sejarah mengajar kita bagaimana untuk berfikir secara kronologi, makna yang berfikir dalam koheren, teratur, dan mampan. Dengan konsep sejarah kronologi akan memberikan kita gambaran yang penuh dengan peristiwa-peristiwa atau sejarah kajian semula aspek-aspek tertentu supaya kita boleh dengan mudah menarik manfaat dan kepentingan hubungan antara peristiwa.

Seperti dalam kehidupan sehari-hari, konsep diakronik atau kronologi rasa ini adalah perlu jika kita ingin menyelesaikan Contoh Diakronik dan Sinkronik masalah ini. Tanpa pemikiran yang masuk akal dan mampan dalam mengenal pasti masalah ini, kita akan berhadapan dalam menyelesaikan masalah atau penyelesaian tidak sesuai.

Menurut Galtung, diakronik berasal dari Yunani, bermakna dia melintasi atau pas dan Khronos yang bermaksud peredaran masa. Oleh itu, Contoh Diakronik dan Sinkronik yang boleh ditafsirkan sebagai acara yang berkaitan dengan peristiwa-peristiwa sebelumnya dan tidak berdiri sendiri atau timbul tiba-tiba. Untuk menyelidik sejarah gejala yang meluas dalam masa, tetapi dalam ruang yang terhad.

Sumber : http://www.kumpulan-contoh.com/2016/08/contoh-diakronik-dan-sinkronik.html

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar